Frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar för att snabbt kunna ge dig hjälp. Undrar du över något eller har frågor som inte finns nedan, vänligen kontakta oss.

Filter

För att få autogiro kontaktar du oss för att få en blankett. När blanketten är undertecknad returnerar du den till oss.

Ja, läs mer om standardhöjande åtgärder här.

Nej, bilplatsavtalet upphör med automatik vid samma tidpunkt som lägenhetsavtalet.

Tre månaders uppsägningstid, vilket innebär atat ditt hyresavtal upphör tidigast att gälla vid det månadsskifte som infaller tre kalendermånader efter din uppsägning.

Mina sidor kan du säga upp din lägenhet och din p-plats. Det går även bra att skicka in en uppsägning med information om adress, lägenhetsnummer som är undertecknad av dig.

Om du vill överlåta din lägenhet måste personen varit boende i lägenheten under minst tre år och ha en ordnad ekonomi. Du måste kunna visa att ni haft ett gemensamt och permanent hushåll tillsammans.

Nej, alla kan ställa sig i vår bostadskö och anmäla intresse till vakanta lägenheter. Tilldelning av lägenheter sker enligt vår uthyrningspolicy.

LKAB Fastigheter installerar eller bekostar inga ytterligare datauttag till andra rum.

Ja, men då ska en fullmakt uppvisas med hyresgästens legitimation och ombudets legitimation.

Javisst, men spara den ordinarie hatthyllan och montera tillbaka den vid utflyttning.

I nyproduktion får inget målas eller tapetseras under garantitid (5 år)

Du får gärna måla eller tapetsera så länge det görs fackmannamässigt. Vi rekommenderar att du håller dig till neutrala och inte för mörka färger. Om det är för mönstrat eller i avvikande kulör kan du bli ersättningsskyldig. Dom färger/tapeter vi använder oss av finns som färgkarta och tapetbok på Färgcity (Kiruna) eller Colorama (Gällivare). När vi målar om så målar vi en fondvägg, dom andra väggarna målas vita.

Ja vi har en mängd olika tillval du som hyresgäst kan beställa. När vi undersökt om önskade tillval går att installera i just din lägenhet tecknas ett avtal. Här hittar du mer information om standardhöjande åtgärder.

Om du har problem med internet, tv eller telefoni via fiber ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan.

Nej, du får inte ladda el-bilen i motorvärmaruttaget eftersom den inte är dimensionerad för den typen av laddning och det därför kan medföra en ökad brandrisk. Vi har särskild lösning för el-bilar på våra områden – läs mer om det här.

Kontrollera att säkringarna är hela och att jordfelsbrytaren inte har löst ut. Om felet kvarstår logga in på Mina sidor och gör en felanmälan.

Eftersom det lätt kan ske olyckor med studsmattor behöver vi se över om det är lämpligt just där du bor. Läs mer om vad som krävs för att få tillstånd till att ha studsmatta här.

Nej, du måste kontakta kundservice när du behöver fler nycklar.  

Det går bra att använda el-grill på balkongen. På grund av brandrisk får du inte grilla med gasol- eller kolgrill på balkongen.

Skicka ett mejl till bostadförmedlingen på den ort du bor så hjälper en bostadsförmedlare dig.

Börja med att mäta inomhustemperaturen i din lägenhet. Temperaturen mäts med en inomhustermometer mitt i rummet vid brösthöjd. Om temperaturen visar under 20 grader flera dagar i rad, logga in på Mina sidor och gör en felanmälan så vi kan hjälpa dig.