Hoppa till innehåll
Artboard 1Artboard 1Checkmarkclose-chubbyCombined ShapeexpandExternal-LinkUntitled-3gridlkab-breadcrumb-startinfoUntitled-1listplay-linkplay-sololkab-printikon-sök-lkabTwitterYouTube

Uppdatera för smidigare kommunikation

Kvinna som står vid ett skrivbord på ett kontor

Till våren ska förhoppningsvis meddelandetjänsten vara igång. En tjänst som underlättar för både hyresgäster och kundservice.

När något akut inträffar, som ett strömavbrott eller en vattenläcka, behöver det kommuniceras till hyresgästerna på snabbast möjliga sätt. Något man hoppas kunna göra genom meddelandetjänsten som fungerar på så sätt att LKAB skickar ut ett massutskick via sms eller mejl, till alla berörda. För att tjänsten ska fungera krävs dock att alla hyresgäster uppdaterar sina uppgifter på Mina sidor.
– Framför allt sitt mobiltelefonnummer och sin mejladress. Då kan vi nå dem mycket snabbare när något akut händer eller om ett planerat underhåll ska äga rum. Ska vi stänga av vattnet till exempel är det jättebra om vi kan informera om att de ska fylla upp vatten i hinkar och så vidare. Men en förutsättning är att det finns aktuella uppgifter till hyresgästerna. I dagsläget är det ofta nummer till hemtelefoner som är registrerade, som inte är i bruk, säger Karin Oja på Kundservice i Kiruna.

Byta ut lapparna
Meddelandetjänsten kommer även att användas för återkoppling till hyresgäster vid vanliga felanmälningar.
– När felet är åtgärdat eller om vi beställt material så kommer hyresgästen få en direkt återkoppling via mejl, säger Karin Oja.