Artboard 1Artboard 1Checkmarkclose-chubbyCombined ShapeexpandExternal-LinkUntitled-3gridlkab-breadcrumb-startinfoUntitled-1listplay-linkplay-sololkab-printikon-sök-lkabTwitterYouTube
En kvinna och en man bakom en receptionsdisk

Den första mars påbörjar Jim Nordlander officiellt sin tjänst som samordnare på LKAB Fastigheters kontor i Malmberget. Men han vet redan i detalj vad tjänsten handlar om. Den 16 april börjar Åsa Carlesson arbeta som kundtjänstsamordnare på LKAB Fastigheter i Malmberget. Hon ser fram emot att utvecklas och lära sig nya saker.

– Jag har faktiskt redan suttit här i åtta månader. Jag har varit inhyrd från Securitas på grund av att den här tjänsten stått tom, säger Jim.
Han är utbildad skyddsvakt, och innan han kom till LKAB Fastigheter arbetade han
som väktare i över tio år. När tjänsten som samordnare på LKAB Fastigheter utlystes, sökte Jim jobbet och fick det.
– Jag har ju suttit här nu och lärt mig så mycket om vad det handlar om.
Att arbeta som samordnare innebär att ta emot felanmälningar i första hand från LKAB Fastigheters hyresgäster. Sedan ska arbetsordrarna delegeras, antingen till en entreprenör eller till LKAB Fastigheters egna fastighetsskötare.
– Det är allt ifrån elproblem till stock i avloppet Men är det något större som behöver göras måste jag ta kontakt med dem som sköter lokalerna.
Att ha fått fasta tider känns jättebra, berättar Jim.
– Det är ett väldigt intressant jobb. Jag sitter ju inte bara på kontoret utan jag kommer att behöva åka ut på områden. När folk flyttar ska jag inspektera lägenheter och se så att det inte är några skador. Vi har ju en hel del husflyttar parallellt med samhällsomvandlingen, så jag är fysiskt på plats och kollar om det är några skador på husen.
Det låter omväxlande?
– Det är en av anledningarna till att jag tagit jobbet, att jag inte bara hamnar på kontoret. Men det kommer att bli mer och mer kontorsarbete nu när jag blir fast anställd och kommer att arbeta mer administrativt också, med bland annat kontering av fakturor.
Vad ser du mest fram emot med nya jobbet?
– Det är att det är så utmanande. Det varierar mycket, och det är jättetrevligt på det sättet. Det är en kul utmaning att ha olika saker att göra varje morgon när man kommer in till jobbet.

De senaste åtta åren har Åsa arbetat som produktionsassistent på EuroMining, en leverantör till LKAB. Men den 16 april påbörjar hon sin nya tjänst som kundtjänstsamordnare på LKAB Fastigheter. Hon beskriver sin tjänst som "spindeln i nätet", och ska bland annat boka in service- funktioner och besiktningar.
Åsa har tidigare arbetat på Coop Bygg, på ett call-center med bokningar, och på
äventyrshuset Bodaborg på Dundret. Både call-centret och Bodaborg var nya etableringar som byggdes upp, likaså byggavdelningen på Coop, berättar Åsa.
– I alla jobb har jag på något sätt varit med och utvecklat något, bygga ut till något större och skaffa rutiner. Det är de bitarna jag tycker är roliga, att planera, genomföra och förbättra. Jag gillar att se bredden av saker och ting.
Vad ser du mest fram emot med nya jobbet?
– Att lära mig nya saker. Sedan är det spännande med allt som händer i samhället, med flytt av hus, det känns som att det är högaktuellt.
Vad ser du för utmaningar med det nya jobbet?
– Det är dags att lära sig något nytt, att utvecklas. Utmaningen kan vara att få allting på plats.