Artboard 1Artboard 1Checkmarkclose-chubbyCombined ShapeexpandExternal-LinkUntitled-3gridlkab-breadcrumb-startinfoUntitled-1listplay-linkplay-sololkab-printikon-sök-lkabTwitterYouTube
Man som står framför ett hus

Det var längtan tillbaka till hotellbranschen som fick Robert Gustafsson att ta över driften för anrika Hotell Kebne i Kiruna. Han beskriver hotellet som välskött och uppskattat av gäster.

Den 1 september övergick Hotell Kebne på Konduktörsgatan i centrala Kiruna, i LKAB Fastigheters förvaltning. Samma dag tog Robert Gustafsson över driften för hotellet.
– Det känns jättebra. Jag har jobbat med hotell- och besöksnäringen i många år. Jag har det i mig och tycker väldigt mycket om det, säger han.
Robert har en lång bakgrund från hotell- och besöksnäringen bakom sig, och har bland annat arbetat i Riksgränsen under flera år.
– Den sista svängen jag var där drev jag hotellet i egen regi och arrenderade av fastighetsägaren där, precis på samma sätt som jag gör nu.

Det var 2007-2011, men han har även bott i Åre i Jämtland, där han arbetade med reklam- och marknadsföring.
– Det ligger ju nära besöksnäringen. Utan att förhäva mig kan jag nog säga att jag kan mycket om besöksnäringen, om försäljning och marknadsföring, som är förknippat med den här typen av verksamhet.

Hotell Kebne har 54 rum, frukostmatsal och middagsrestaurang, och hit kommer både stamgäster som reser i tjänsten, och turister från hela världen, anpassat efter säsong.
– På sommaren är det vandrare som vill vara någon natt i Kiruna. På vintern är det sådana som vill uppleva norrsken och vinter.
Robert beskriver hotellets koncept som inarbetat, och kommer inte att göra några större förändringar framöver.
– Men vi kommer att uppdatera vårt arbetssätt när det gäller bokningsarbete, säger han och berättar att det bland annat kommer att innebära att arbeta mer digitalt.
– Vi satsar på ett nytt bokningsssystem och vi kommer jobba mer gentemot online-kunder och med online-marknadsföring. I övrigt är det ett välskött hotell. Det fungerar väldigt fint och är uppskattat av gäster. Vi ska se till att fortsätta vara lika bra som tidigare.

Vad ser du mest fram emot med att driva hotellet?
– Det som är kul med den här branschen är den omedelbara feedbacken. Om man gör någonting bra är gästerna nöjda direkt och man känner det på en gång. Gör man någonting dåligt vet man också det på en gång. Många gånger har man en chans att rätta till de problem som man har haft också. Det gillar jag i den här branschen.
Han uppskattar också att branschen är mångfacetterad.
– Det handlar både om att man ska trivas i personalen och i arbetsgänget. Man ska ha gästkontakter och ta hand om byggnader, och rent tekniska saker med vatten, värme, avlopp och att rummen fungerar. Det är otroligt många olika arbetsmoment, och det är det som är roligt med hotell. Det är full fart hela tiden. Man ledsnar aldrig, säger Robert.